Tips För Att Hålla Hälsosamma Matvanor!!

Jag har skrivit ihop ett par punkter som förhoppningsvis skulle hjälpa er som vill hålla sina matvanor i styr! Det är ganska svårt att ändra på sina vanor, men när man väl är inne i dem så flyter det på mycket lättare, det kan jag lova! Till slut blir det just det man vill, en VANA.

-Svält inte dig själv. Det bästa tipset är att bli mätt, på rätt mat! Ät tills du känner dig bekväm i magen helt enkelt. Om man äter för lite så blir man ju lätt hungrig och då är risken att man går och småäter. (småäta=min svagaste punkt hehe)

-Drick vatten! Vatten speedar på din ämnesomsättning samtidigt som det är dessutom bra för håret, naglarna och huden. Pressa lite citron i för omväxling och extra vitaminer.

- Ät ofta. 3 måltider (frukost, lunch middag) samt 3 "snacks" under en dag brukar vara lagom. Behöver man mer eller mindre är det ju upp till en själv men det är viktigt att inte gå runt hungrig för det fungerar inte i längden.

-Ha bra mat hemma. När du och din familj/du och din parner är och handlar...köp BRA, ren mat. Massor av grönsaker, frukt, fisk, fågel samt långsamma kolhydrater. Om du har bra saker hemma, då håller du dig även borta från dåliga matvanor.

Prova nytt. Börjar kvart med hallon bli tråkigt? Blanda i någon annan frukt så som vindruvor eller testa att blanda i lite fun light-dricka. Googla runt efter nya hälsosamma recept, ändra ingridienserna i din standard-smoothie, använd nya kryddor osv.

-Fett är bra. Endel verkar vara lite rädda för fetter, men det är faktiskt så att fett är bra. Hälsosamma fetter då såklart, t.ex de som finns i avocado, nötter, fisk osv. Fett mättar väldigt bra och är behövligt för att vår kropp ska fungera!

-Skippa inte kolhydraterna. Kålisar håller dig mätt! Råris, bulgur, matvete, couscous och andra fullkornsvarianter är toppen. Själv tycker jag det kan vara lite bökigt att laga till denna delen av tallriken då det tar en stund att koka upp osv, men det är värt det.

-En nyttig måltid vs. en mindre bra måltid: Om du äter ett mål på Mcdonalds, en kebab eller pizza så kommer det inte göra någon skillnad. Ett mindre bra måltid gör inte att du går upp i vikt, och precis samma sak gäller med hälsosamma måltider. En sallad gör inte att du blir smal/tight/fit! Det krävs och mångaaaa extrakalorier per dag i fleera månader för att gå upp.

-Var inte för hård mot dig själv. Okej du åt en hel marabou. Och? Livet går ut på att njuta av det, att klandra sig själv för att man åt för mycket av något gott är som att tycka att man skrattade för mycket.

Bild från weheartit

Gillar

Kommentarer